Casual gamen

De term casual gaming verwijst naar videospellen die geen grote tijdsinvestering vergen om te spelen, te winnen en ervan te genieten. Een casual gamer is een speler die plezier beleeft aan een videospelletje zonder er veel tijd in te investeren en het spontaan, onregelmatig of onregelmatig speelt.

De term casual kan ook een denigrerend zelfstandig naamwoord zijn. Hiermee wordt een speler aangeduid die zich niet volledig inzet om een videospelletje op hoog niveau te spelen. Een hardcore gamer kan bijvoorbeeld de mening van iemand die het spel niet vaak speelt negeren door hem of haar een “smerige casual” te noemen.

Casual videospellen hebben verschillende onderscheidende kenmerken. Ze zijn vaak op het web gebaseerd en zijn meestal te vinden op mobiele telefoons of pc’s. Ze hebben meestal geen hoge leercurve. Om dit te bereiken hebben de meeste casual games weinig besturingselementen – meestal één of twee knoppen waarmee het grootste deel van het spel wordt bestuurd. Casual-spellen vergen gewoonlijk niet veel tijd om te spelen. Ze kunnen normaal gezien in korte periodes worden gespeeld. In tegenstelling tot meer “hardcore” spellen, vergen casual spellen gewoonlijk niet veel tijd om het eindstadium van het spel te bereiken. Daarom bevat een casual game vaak geen opslagmogelijkheid.

Microsoft’s Solitaire wordt beschouwd als het eerste zeer succesvolle casual spel op de personal computer en heeft sinds de release in 1990 ongeveer 400 miljoen gamers getrokken.

Digitale games zijn in de afgelopen tien jaar een opmerkelijk cultureel fenomeen geworden. Vooral de sector van de casual games is de laatste jaren snel gegroeid. Er bestaat echter geen duidelijke opvatting over wat “casual” is in gamesculturen en het gebied is nog niet eerder grondig bestudeerd. In de discussies over casual games wordt “casual” vaak opgevat als een verwijzing naar de speler, het spel of de speelstijl, maar ook andere factoren zoals bedrijfsmodellen en toegankelijkheid worden beschouwd als kenmerkend voor “casual” in games. De opvattingen over casual lopen uiteen en verwarring over de verschillende betekenissen kan leiden tot paradoxale interpretaties, wat met name het geval is wanneer “casual gamer” zowel wordt opgevat als “iemand die casual games speelt” als als “iemand die casual speelt”. In dit artikel zullen we de lopende discussie analyseren door de verschillende betekenissen van casual te verduidelijken en een kader te bieden voor een algemeen begrip van casual op het niveau van de uitgebreide game-ervaring.